Veelgestelde vragen

Over Stadsring51

Wat kan Stadsring51 voor mij betekenen?

Bij Stadsring51 kunt u direct terecht voor hulp bij schulden.

Wij bieden gratis hulp aan inwoners van Amersfoort en Leusden.

Omdat wij werken met subsidie, kunt u er zeker van zijn dat uw belang bij ons voorop staat.

Lees meer over de dienstverlening van Stadsring51.

Hoe weet ik dat het tijd is om hulp te vragen?

Veel mensen hebben schulden. Dat is niet altijd een probleem. Ons advies is om u hulp te vragen als:

  • u steeds verder achterloopt met de rekeningen;
  • het niet meer lukt om de vaste lasten op tijd te betalen;
  • u niet meer genoeg geld overhoudt voor de boodschappen.

Twijfelt u of u hulp nodig heeft? U mag uw situatie anoniem aan ons voorleggen. U kunt met ons chatten via deze website. Of u kunt ons bellen op telefoon 033 4 600 600. U hoeft uw naam niet te zeggen. Wij denken met u mee en geven u persoonlijk advies.

Ik schaam mij voor mijn situatie. Ben ik daarin de enige?

Niemand zou zich moeten schamen voor zijn schulden. U ook niet. Het kan namelijk iedereen overkomen. U bent ook zeker niet de enige! Maar liefst 1 op de 5 huishoudens kampt met probleemschulden.

Meestal ontstaan schulden als mensen plotseling minder inkomsten hebben. Of juist hogere uitgaven. Bijvoorbeeld door een scheiding, ziekte, arbeidsongeschiktheid of overlijden van de partner. Te weinig overzicht in de inkomsten en uitgaven speelt vaak ook mee.

Wat de oorzaak ook is, wij oordelen er niet over. Wij gaan met u aan de slag om de schulden aan te pakken. Zet vandaag de eerste stap naar een financieel gezonde toekomst!

Mijn administratie is een puinhoop. Is dat een probleem?

Nee, dat is geen enkel probleem. Sterker nog, wij komen dit dagelijks tegen. En we hebben er ook een oplossing voor. Wij kunnen u in contact brengen met een vrijwilliger, die samen met u de administratie op orde brengt. Helemaal gratis. Dus meld u gerust aan.

Zit ik meteen ergens aan vast?

Uw eerste afspraak bij Stadsring51 is altijd vrijblijvend. Tijdens de eerste afspraak nemen wij uw situatie met u door. Wat zijn uw inkomsten en uw uitgaven? Wat voor schulden en betalingsachterstanden zijn er? Wij kijken samen met u hoe we u het beste kunnen helpen.

Misschien wilt u alleen maar een advies. Dan zijn wij in één gesprek klaar.

Het kan ook zijn dat de schulden u boven het hoofd groeien. In dat geval doen wij u een voorstel voor schuldhulpverlening. Wees gerust: wij gaan pas aan de slag als u zich in ons voorstel kunt vinden.

Wat moet ik meenemen naar mijn eerste afspraak?

Neem de laatste specificaties van uw inkomen mee. Bijvoorbeeld uw loonstrook, uw uitkeringsspecificatie en de beschikking van uw toeslagen, zoals uw huur- en zorgtoeslag.

Lukt het niet om deze informatie mee te nemen? Geen probleem. Kom dan toch naar het gesprek. Wij kijken dan samen welke informatie nodig is en hoe we die kunnen vinden.

Wat kan ik zelf al doen om mijn afspraak voor te bereiden?

U hoeft niets te doen voor uw eerste afspraak.

Wilt u toch zelf alvast aan de slag? Dat kan. U kunt alvast de volgende zaken doen:

  • Maak een (digitale) map aan met informatie over uw inkomsten en uw uitgaven.
  • Maak een overzicht van uw schuldeisers met recente informatie over de hoogte van de schuld.
Kan ik iemand meenemen naar mijn afspraak?

U mag altijd iemand meenemen naar uw afspraak bij Stadsring51. Bijvoorbeeld een familielid of een hulpverlener. Een extra paar ogen en oren horen meer, een aanrader dus.

Hoe kan het dat de dienstverlening van Stadsring51 gratis is?

Wij werken met subsidie van de gemeente Amersfoort en de gemeente Leusden. In opdracht van deze gemeentes voeren wij de schuldhulpverlening uit. U kunt er dus zeker van zijn dat uw belang bij ons voorop staat.

Ik woon niet in Amersfoort of Leusden. Kan ik ook terecht bij Stadsring51?

Wij werken met subsidie van de gemeente Amersfoort en de gemeente Leusden. Wij kunnen u daardoor alleen helpen als u inwoner bent van Amersfoort of Leusden. Kijk op de website van NVVK voor een betrouwbare schuldhulpverlener in uw gemeente.

Hoe weet ik dat Stadsring51 een betrouwbare organisatie is?

Stadsring51 is lid van de NVVK, de branchevereniging voor schuldhulp. De NVVK beoordeelt elke drie jaar of Stadsring51 voldoet aan haar eisen. In augustus 2019 is Stadsring51 opnieuw geslaagd voor deze controle. U kunt er dus op vertrouwen dat onze hulp voldoet aan de strengste eisen. Een gerust gevoel!

Wat doet Stadsring51 met mijn gegevens?

Stadsring51 gaat zorgvuldig om met uw persoonlijke gegevens. Daarbij houden wij ons Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Uw gegevens gebruiken wij uitsluitend om u zo goed mogelijk van dienst te zijn bij uw vraag. Lees meer over dit onderwerp in het Privacy statement van Stadsring51.

Waar kan ik terecht als ik een klacht heb?

Gaat er wat mis in onze dienstverlening? Vertel het ons, wij zoeken dan samen met u naar een oplossing. Lees meer over onze klachtenregeling of vul het klachtenformulier in en u ontvangt een reactie.

Over de minnelijke schuldregeling

Wat is het belangrijkste verschil tussen een schuldbemiddeling en een saneringskrediet?

Eerst de overeenkomst: een schuldbemiddeling en een saneringskrediet zijn beide minnelijke schuldregelingen. Wij doen uw schuldeisers een voorstel. Wij vragen hen akkoord te gaan dat u slechts een deel van de schuld betaalt. De minnelijke schuldregeling lukt alleen, als alle schuldeisers willen meewerken.

Het belangrijkste verschil is, dat bij de schuldbemiddeling álle schuldeisers een vordering op u houden. Bij het saneringskrediet betalen wij direct uw schuldeisers uit. In dat geval heeft u nog maar één schuldeiser over: Stadsring51.

Het hangt af van uw situatie of wij u een saneringskrediet kunnen aanbieden. Uw schuldhulpverlener geeft u hierover meer informatie.

Hoe werkt een schuldbemiddeling?

Bij de schuldbemiddeling krijgt u een vast bedrag per maand om uw rekeningen te betalen en om van te leven. De rest wordt gespaard voor uw schuldeisers.

Elk jaar kijken wij of u zich aan de afspraken heeft gehouden en betalen wij uw schuldeisers uit. Verandert uw situatie? Dan kijken we of er nieuwe berekeningen nodig zijn.

Als u zich aan alle afspraken houdt, bent u na 36 maanden schuldenvrij.

Hoe werkt een saneringskrediet?

Bij een saneringskrediet betaalt u een vast bedrag per maand voor het saneringskrediet. Het overige gebruikt u om uw rekening te betalen en om van te leven.

Wij controleren maandelijks of u de maandtermijn op tijd heeft betaald.
Verandert uw situatie? Dat heeft geen invloed op uw maandtermijn.

U lost het krediet in 36 maanden af. Daarna bent u schuldenvrij.

Over de Wsnp

Wat zijn de voorwaarden voor een wettelijke schuldregeling (Wsnp)?

Voorwaarden om toegelaten te worden tot de Wsnp zijn:

  • U kunt uw schulden niet meer zelf regelen.
  • U bent 5 jaar voor uw aanvraag ‘te goeder trouw’ geweest. U heeft niet bewust schulden gemaakt (zoals door fraude, een misdrijf of onverantwoordelijk gedrag).
  • U heeft geprobeerd uw schulden te regelen via de schuldhulpverlening. Er is een verklaring dat dit traject is mislukt.
  • U zit niet in de Wsnp en heeft hier de afgelopen 10 jaar niet in gezeten.
  • U gaat de verplichtingen van de Wsnp nakomen. U doet bijvoorbeeld uw best om zoveel mogelijk geld te verdienen.
Voldoet u niet aan de toelatingseisen? De rechtbank kan u soms toch toelaten tot de Wsnp. Het is dan belangrijk dat u de oorzaken van uw problemen onder controle heeft.
Bijvoorbeeld: U heeft schulden gemaakt door psychische problemen. U bent daarvoor behandeld en uw problemen zijn onder controle. De rechter kan bepalen dat u toch wordt toegelaten tot de Wsnp.

Veelgestelde vragen naar aanleiding van het coronavirus

Welke maatregelen neemt Stadsring51 naar aanleiding van het coronavirus?

Ons kantoor is weer open. Loop er gerust binnen, bijvoorbeeld om post in te leveren of een afspraak te maken. Goed om te weten: we houden ons aan de afspraken van de anderhalvemetersamenleving. Dat betekent onder andere dat onze medewerkers thuis blijven als zij verkouden zijn of griep hebben. Wij vragen u hetzelfde te doen. Lees meer over onze maatregelen.

 

Ik ben nog geen klant bij Stadsring51. Kan ik me nog gewoon aanmelden?

Jazeker, u kunt zich nog steeds aanmelden bij Stadsring51. Als u een afspraak met ons maakt, dan voeren wij het eerste gesprek altijd telefonisch. Dat werkt zo:

U maakt via deze website een afspraak met Stadsring51. Een van onze medewerkers belt u op het afgesproken tijdstip om het aanmeldgesprek met u te voeren.

Wilt u liever bellen of e-mailen om een afspraak te maken voor het aanmeldgesprek? Dat kan natuurlijk ook.

Ik kan mijn schuldhulpverlener niet bereiken. Wat nu?

Uw schuldhulpverlener werkt mogelijk op andere tijdstippen dan u gewend bent. U kunt uw schuldhulpverlener ook een e-mail sturen.

U kunt tijdens kantooruren Stadsring51 bellen via het algemene nummer: 033 4600 600. U wordt dan doorverbonden met uw eigen schuldhulpverlener of met een van de andere collega’s.

Ik ben bij Stadsring51 in budgetbeheer. Krijg ik nog wel mijn leefgeld als er veel medewerkers van Stadsring51 ziek worden?

Geen zorgen, wij zorgen ervoor dat u uw leefgeld krijgt. Mocht uw budgetbeheerder ziek worden, dan neemt een andere collega het over.

Mijn inkomen daalt door de corona-maatregelen. Wat moet ik nu doen?

Neem contact op met uw schuldhulpverlener als uw inkomen daalt. Mogelijk heeft u recht op aanvullend inkomen. Ook kunt u met hem of haar de mogelijkheden bespreken om binnen uw begroting andere keuzes te maken.

Lukt dat niet? Meld u dan aan bij de Voedselbank. Op dit moment is het eenvoudiger om u daar aan te melden.

Ik heb een aanvraag dwangakkoord/Wsnp gedaan. Klopt het dat de rechtbanken gesloten zijn? Hoe gaat het nu verder?

De werkwijze van de Rechtspraak is aangepast in verband met het coronavirus. Alleen de meest dringende rechtszaken gaan door. Deze worden zoveel mogelijk op afstand en met digitale middelen uitgevoerd. Lees meer hierover op de website www.rechtzaak.nl.

Wij verwachten dat de overige aanvragen op volgorde van datum opgepakt worden als de rechtbanken weer opengaan.