Stadsring51 biedt nu intensiever budgetbeheer

Home - Stadsring51 biedt nu intensiever budgetbeheer

Het budgetbeheer van Stadsring51 is sinds begin 2021 uitgebreid. Meer mensen kunnen er nu gebruik van maken en worden daardoor niet onder bewind gesteld. 'Hiermee dichten we het gat tussen ons budgetbeheer en de inzet van een bewindvoerder', zegt budgetconsulent Jolanda Evers van Stadsring51.

SBBR: zo heet de uitgebreide dienstverlening. De S staat voor Stadsring51, BBR is in de schuldhulp een veelgebruikte afkorting voor budgetbeheer. Dit houdt in dat een organisatie iemands inkomen beheert en (een deel) van de vaste lasten ervan betaalt. Het is een hulpmiddel om iemands financiële situatie op orde te brengen en stress weg te nemen.

Intensief budgetbeheer

Budgetconsulent Jolanda Evers is blij met de nieuwe mogelijkheden die ze klanten kan aanbieden. ‘Eerder boden we maximaal één jaar budgetbeheer aan, maar dat was niet lang genoeg als iemand problematische schulden had. Dan moesten we de rechter vragen om een bewindvoerder te benoemen, een zwaarder en duurder middel. Nu kunnen we mensen als dat nodig is drie of vier jaar helpen met intensief budgetbeheer.’

Evers legt uit dat er tijdens het budgetbeheer veel moet gebeuren. Eerst moet het beheer worden opgezet. Inkomsten en uitgaven worden in balans gebracht, zodat er geen nieuwe schulden ontstaan. ‘Stabiliseren’ heet dat in vaktaal.

De tweede stap is het oplossen van de schulden door de collega’s van de schuldhulpverlening. Pas als de schuldeisers akkoord gaan met de schuld- of betalingsregeling en de schulden geen stress meer opleveren, is de klant toe aan stap drie: beter leren omgaan met geld.

Als de klant ten slotte zover is om zelf zijn geldzaken te regelen, wordt stap voor stap het budgetbeheer afgebouwd.  Vaak gebeurt dat onder begeleiding van een vrijwillige budgetcoach. ‘Als het budgetbeheer volledig is afgebouwd, blijft de coach nog een half jaar meekijken om de klant bij de laatste stappen te ondersteunen.’

Drie mogelijkheden

Stadsring biedt nu drie vormen van budgetbeheer aan. De lichtste (basis) duurt in principe een jaar en de klant houdt zoveel mogelijk zelf de verantwoordelijkheid. Alleen de betaling van de belangrijkste vaste lasten wordt door Stadsring51 gedaan: huur, zorg, energie en water.

Ondersteunend budgetbeheer duurt in principe drie jaar. Daarbij verzorgt Stadsring51 de betaling van alle vaste lasten. Ook wordt er geld opzij gezet: voor het eigen risico van de zorgverzekering, onvoorziene uitgaven en – als dat past in de begroting – ook vrij opneembaar.

Intensief budgetbeheer wordt voor vier jaar aangeboden. Hierbij krijgt de klant ook hulp bij het houden van het juiste inkomen, aanvragen van toeslagen en de belastingaangifte. Soms wordt er zelfs een vrijwilliger ingezet die de post bij de klant thuis komt ophalen.

Jongeren

‘Het mooie is’, zegt Evers, ‘dat we nu ook budgetbeheer kunnen aanbieden aan mensen zonder schulden. Bijvoorbeeld aan mensen met problemen op andere levensterreinen, zoals met hun gezondheid. Ook jongeren zonder schulden kunnen we nu helpen. Zij zijn niet altijd voorbereid op de financiële verantwoordelijkheden die ze vanaf hun 18e verjaardag hebben. Terwijl we schulden voorkomen met budgetbeheer maken we hen alsnog wegwijs in de ingewikkelde wereld van de geldzaken.’

Samenwerken

Op een werkdag bij budgetbeheer is er veel e-mailverkeer van klanten om te verwerken, zoals facturen en verzoeken om extra leefgeld.  ‘Klanten moeten omgaan met een vast bedrag per week. Soms vinden ze dat moeilijk en zetten we een vrijwillige coach in als steuntje in de rug.’ Verder voert Jolanda veel gesprekken om het budgetbeheer op te starten of te evalueren. ‘Bij het opstarten zie je de klant drie á vier keer. Als het eenmaal loopt, dan begeleiden we mensen vaak via de telefoon of e-mail.’

Voorwaarde voor succes van het budgetbeheer is een goede samenwerking tussen de klant en de budgetconsulent. ‘Je doet het echt samen’, zo ervaart Evers het. ‘Klanten zijn blij met het budgetbeheer zolang je de tijd voor ze neemt. Zij willen zich gezien en gehoord worden.’

Stopzetten bewindvoering

Verder voert het SBBR-team het adviesrecht uit, dat sinds 2021 is geregeld in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Binnen vier maanden nadat iemand onder bewind is gesteld, kijkt het team of dit inderdaad de beste oplossing is en adviseert zij de rechtbank. In Amersfoort is het adviesrecht bij Stadsring51 belegd, als uitvoerder van de schuldhulp in Amersfoort.

Ten slotte begeleidt het team klanten die willen uitstromen uit bewind. ‘Met de online vragenlijsten van Bewind51 toetsen we of iemand hier klaar voor is. Zo ja, dan kan de klant de rechtbank vragen om het bewind te stoppen. Soms is een klant daar nog niet klaar voor, maar kunnen we er naartoe werken. Wij kijken altijd wat voor de klant de juiste oplossing is.’

Foto: Team SBBR met in het midden Jolanda Evers. (VB Fotografie – Sabine Keijzer)

‘Ik kan weer aan mijn toekomst denken’

Antonio* is als tiener al verantwoordelijk voor zijn eigen geldzaken, ook al vertelt niemand hem hoe je zoiets aanpakt. Op zijn achttiende belandt hij na ruzie met zijn vader op straat. Op het dieptepunt – dakloos, baan verloren, depressief – zet hij die éne grote stap die hij nooit eerder durfde te zetten: hij vraagt hulp.

Lees het verhaal van Antonio